18 Ιανουαρίου 2025
Συνέντευξη από την Καλλία Ελπίδα, Διευθύντρια Μάρκετινγκ Ελλάδος & Κύπρου, SAS Institute SA
Καλλία Ελπίδα
Διευθύντρια Μάρκετινγκ Ελλάδος & Κύπρου, SAS Institute SA
Tα τελευταία χρόνια –και με δεδομένη την οικονομική ύφεση, τα business analytics προβάλλουν ως ένα αποτελεσματικό “όπλο” για την αντιμετώπιση της κρίσης και τη μετάβαση στο δρόμο της ανάκαμψης. Συμφωνείτε με αυτή τη θεώρηση;
Ασφαλώς! Πιστεύω ότι είναι πλέον παγκοσμίως αποδεκτό το γεγονός ότι, με δεδομένη την οικονομική κρίση, αλλά και την αυξανόμενη πολυπλοκότητα που αντιμετωπίζει το σύνολο των επιχειρήσεων τόσο στον ιδιωτικό όσο και το δημόσιο τομέα, οι παρορμητικές επιχειρηματικές αποφάσεις και η διαίσθηση των στελεχών δεν επαρκούν. Η επιτυχημένη ανταπόκριση σε απειλές και ευκαιρίες εξαρτάται πλέον από την άμεση και έξυπνη εκτέλεση που βασίζεται σε πραγματικά δεδομένα.
Με απλά λόγια, οι απαντήσεις στις σημερινές επιχειρηματικές προκλήσεις βρίσκονται ακριβώς στα δεδομένα που συλλέγουν και αποθηκεύουν, διαδικασίες που στην παρούσα φάση κοστίζουν τεράστια χρηματικά ποσά. Τα analytics έρχονται να μετατρέψουν τα τεράστια αυτά έξοδα σε ανεκτίμητα περιουσιακά στοιχεία, δημιουργώντας ένα σαφές ανταγωνιστικό πλεονέκτημα.
Υπό αυτήν την έννοια, τα business analytics έρχονται να καθιερώσουν μια νέα επιχειρηματική πρακτική και εμείς στη SAS πιστεύουμε ότι αποτελούν την πλέον συνεπή μέθοδο λήψης αποφάσεων βασισμένων σε πραγματικά δεδομένα, έτσι ώστε να είναι σε θέση να προβούν στις αναγκαίες μεταρρυθμίσεις και την ανάκαμψη στις τρέχουσες, ιδιαίτερα κρίσιμες, οικονομικές συνθήκες. Αυτό ισχύει πολύ περισσότερο για την ελληνική οικονομία ιδιαίτερα στις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που αντιμετωπίζει.
Όσον αφορά στις επιχειρήσεις του ιδιωτικού τομέα, με ποιο τρόπο μπορούν τα business analytics να συνδράμουν στη διαμόρφωση των στρατηγικών τους;
Για να παραμείνουν ανταγωνιστικές στο εξαιρετικά δύσκολο οικονομικό περιβάλλον, με μεγαλύτερη ευελιξία και καινοτομία, οι επιχειρήσεις πρέπει να γίνουν πιο “έξυπνες”. H λήψη “εξυπνότερων” αποφάσεων με τη χρήση λύσεων επιχειρηματικής ευφυΐας -και ειδικότερα των business analytics, παρέχει ανταγωνιστικό πλεονέκτημα στις πρωτοπόρες εταιρείες όλων των μεγεθών και από όλους τους τομείς της βιομηχανίας.
Χρησιμοποιώντας υπάρχοντες πόρους, όπως οι πελατειακές βάσεις δεδομένων, τα ιστορικά πωλήσεων, P&L’s, αξιώσεις εγγυήσεων, logistics, αποθέματα, κ.λπ., τα business analytics επιτρέπουν στους οργανισμούς και τις επιχειρήσεις να αξιοποιήσουν πλήρως τις υφιστάμενες IT υποδομές τους για τη δημιουργία ευφυΐας που προσφέρει απτά επιχειρηματικά οφέλη.
Η SAS είναι η μοναδική εταιρεία που εξειδικεύεται αποκλειστικά στον τομέα του Business Intelligence και των Business Analytics για 35 συνεχή χρόνια, προσφέροντας ένα πλήρες χαρτοφυλάκιο τεχνολογιών και λύσεων για μια πληθώρα κλάδων της ευρύτερης βιομηχανίας. Στον τομέα της διαχείρισης των πληροφοριών παρέχουμε μια στρατηγική, δοκιμασμένη προσέγγιση που μπορεί να βοηθήσει τους οργανισμούς να αποκομίζουν τη μέγιστη αξία από την πληροφορία μέσα από την ανάλυση και την ενοποίηση των δεδομένων. Σχετικά με την πελατοκεντρικότητα των επιχειρήσεων, παρέχουμε μια σταθερή πελατειακή ευφυΐα ή ένα ολοκληρωμένο πλαίσιο διαχείρισης μάρκετινγκ που βοηθούν στη μετάβαση των επιχειρήσεων σε μια πελατοκεντρική στρατηγική.
Όσον αφορά στο χρηματοοικονομικό τομέα, όπου οι δυναμικές αλλαγές του οικονομικού περιβάλλοντος δημιουργούν πληθώρα κινδύνων και προκλήσεων, η SAS συνεργάζεται στενά με εταιρείες παροχής χρηματοοικονομικών υπηρεσιώνγια την παροχή λύσεων που αντιμετωπίζουν τρέχουσες κρίσιμες επιχειρηματικές ανάγκες, όπως η ολοκληρωμένη διαχείριση κινδύνων, η συμμόρφωση με τις αυξανόμενες ρυθμιστικές πιέσεις και, φυσικά, η ανίχνευση και πρόληψη της απάτης.
Ο όρος “Big Data” ακούγεται πλέον ολοένα και περισσότερο. Αποτελεί όντως τη νέα τάση στο χώρο των επιχειρήσεων;
Για τη SAS, ηγέτιδα στο χώρο των “γιγάντιων” analytics για πάνω από 35 χρόνια, τα “big data” δεν έγιναν ξαφνικά “σέξι”. Οι επιχειρήσεις σε όλο τον κόσμο αντιμετωπίζουν σήμερα την πρόκληση της διαχείρισης του ολοένα αυξανόμενου όγκου δεδομένων σε συνδυασμό με την κλιμακούμενη ανάγκη άντλησης αξίας μέσω αναλύσεων σε πραγματικό χρόνο. Η ποσότητα των δεδομένων, δομημένων και αδόμητων, που δημιουργούνται από τα παραδοσιακά πληροφοριακά συστήματα, αλλά και από νέες πηγές, όπως τα κοινωνικά δίκτυα και οι πληρωμές μέσω κινητών τηλεφώνων, είναι τέτοια που ξεπερνά τις τρέχουσες δυνατότητες διαχείρισης των επιχειρήσεων.
Τα “Big Data” είναι εδώ: αποθήκες δεδομένων πολλαπλών petabytes, αλληλεπιδράσεις μέσα από τα κοινωνικά δίκτυα, data feeds σε πραγματικό χρόνo, χωροταξικές πληροφορίες και άλλες νέες πηγές δεδομένων δημιουργούν στους οργανισμούς μια σειρά από προκλήσεις, αλλά και σημαντικές ευκαιρίες. Οι CIOs, αντιλαμβανόμενοι πλέον ότι η επεξεργασία και η ανάλυση των τεράστιων όγκων των δεδομένων αποτελεί ένα πολύ δύσκολο έργο για τις παραδοσιακές βάσεις δεδομένων και αρχιτεκτονικές, αρχίζουν και υιοθετούν σύγχρονες τεχνολογίες, όπως τα εξελιγμένα analytics, απ’ όπου τελικά προκύπτει και η πραγματική αξία!
Όσον αφορά στα κοινωνικά δίκτυα, που αποτελούν μία από τις πιο “καυτές” τάσεις της εποχής μας, με ποιους τρόπους πιστεύετε ότι μεταβάλλουν το ρόλο των analytics σε μια επιχείρηση;
Είναι αλήθεια ότι η ταχύτατη εξάπλωση της κοινωνικής δικτύωσης έχει ουσιαστικά δώσει στο ευρύ κοινό μια πλατφόρμα έκφρασης και έχει δημιουργήσει τεράστιο όγκο δεδομένων και σχολίων σχετικών με τα αισθήματα των πελατών απέναντι στις εταιρείες. Σε τέτοιου είδους σχέσεις που περιβάλλουν τη σημερινή εποχή, τα ίδια επιχειρηματικά analytics που «κοσκινίζουν» μεγάλους όγκους δεδομένων, μπορούν επίσης να ισχυροποιήσουν τις εμπορικές επωνυμίες αποκαλύπτοντας πληροφορίες σχετικές με τις αντιδράσεις των πελατών.
Για το σκοπό αυτό, η SAS μπορεί να προσφέρει μια κατ’ απαίτηση (on-demand) επιχειρηματική λύση με δυνατότητα αρχειοθέτησης και ανάλυσης, σε μεγάλο χρονικό βάθος, οnline συζητήσεων σε πληθώρα κοινωνικών δικτύων, φόρουμ και blogs, απεικονίζοντας ουσιαστικά το πώς οι άνθρωποι αισθάνονται σχετικά με τις εμπορικές επωνυμίες, ποιος τους επηρεάζει και πώς, εν τέλει, αυτή η online συμπεριφορά επηρεάζει τα επιχειρηματικά αποτελέσματα. Εν συνεχεία, οι επιχειρήσεις μπορούν να εφαρμόσουν τις απαντήσεις αυτές στις στρατηγικές τους και να ανταποκριθούν ταχύτατα στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς, ενώ θα πρέπει να υπογραμμίσω ότι η συγκεκριμένη λύση υποστηρίζει πλήρως την ελληνική γλώσσα και, ως εκ τούτου, μπορεί να εφαρμοστεί άμεσα στην ελληνική αγορά.
Ποιες θεωρείτε ότι είναι οι μεγαλύτερες προκλήσεις που θα κληθούν να αντιμετωπίσουν οι επιχειρήσεις τα επόμενα χρόνια;
Όπως τόνισα και προηγουμένως, τα Business Analytics είναι μια από τις πιο συναρπαστικές τεχνολογίες που μας δίνει τη δυνατότητα να βελτιώσουμε ριζικά τον τρόπο που δουλεύουμε. Συνεπώς, τα επόμενα χρόνια αναμένουμε μια εκρηκτική αύξηση της ζήτησης, τόσο από ιδιωτικούς όσο και από δημόσιους οργανισμούς, βέλτιστων λύσεων που θα συμβάλλουν στην έγκαιρη και έγκυρη λήψη αποφάσεων μέσα από την ανάλυση πραγματικών δεδομένων. Αυτό είναι κάτι που μπορεί να επιτευχθεί με τη χρήση των επιχειρηματικών analytics και γι’ αυτό το λόγο πιστεύω ότι η συγκεκριμένη τεχνολογία έχει τεράστιες δυνατότητες.
Για την επίτευξη αυτού του στόχου από έναν κορυφαίο προμηθευτή λύσεων BI και Business Analytics, όπως η SAS, απαιτούνται δύο προϋποθέσεις: να επενδύει σημαντικά στον τομέα της Έρευνας & Ανάπτυξης με σκοπό τη συνεχή βελτίωση των προϊόντων της και να υιοθετεί τις τεχνολογικές καινοτομίες. Είναι ευρέως γνωστό ότι η SAS είναι μία από τις εταιρείες με τις μεγαλύτερες επενδύσεις σε Έρευνα & Ανάπτυξη σε ολόκληρο τον κλάδο της, επανεπενδύοντας περίπου 23% των εσόδων της σε Ε & Α σε ετήσια βάση, ποσοστό διπλάσιο από το μέσο όρο των ανταγωνιστών της.
Όσον αφορά στην καινοτομία, θεωρούμε ότι αποτελεί το κλειδί της επιτυχίας στον κλάδο μας. Η καινοτομία και η δημιουργικότητα είναι ιδιαίτερα σημαντικές για τη SAS, αφού το λογισμικό είναι ουσιαστικά μια προσπάθεια σκιαγράφησης του τρόπου με τον οποίο λειτουργεί ο ανθρώπινος εγκέφαλος! Έτσι, αναζητούμε συνεχώς κάθε καινοτομία που επηρεάζει τις επιχειρηματικές μας δραστηριότητες. Τα Business Analytics αποτελούν ένα δυναμικό τρόπο ανάλυσης κάθε είδους πληροφορίας που προέρχεται από σύγχρονες πηγές όπως τα smartphones και τα tablets, ή τα κοινωνικά δίκτυα, με στόχο να προσφέρουν τις καλύτερες λύσεις για κάθε επιμέρους κλάδο.