22 Ιούνιος 2018

Γιατί τα εργαλεία BI και Big Data δε θα νικήσουν ποτέ την ανθρώπινη διαίσθηση

Ένα μέλος του Business Analytics μας έστειλε ένα πολύ ωραίο άρθρο του Management Exchange πριν μια βδομάδα  και θα θέλαμε να το μοιραστούμε μαζί σας.

Θα θέλαμε να τον ευχαριστήσουμε γι αυτό και φυσικά να ακούσουμε και τις δικές σας γνώμες πάνω στο θέμα με ένα Αυτή η διεύθυνση ηλεκτρονικού ταχυδρομείου προστατεύεται από τους αυτοματισμούς αποστολέων ανεπιθύμητων μηνυμάτων. Χρειάζεται να ενεργοποιήσετε τη JavaScript για να μπορέσετε να τη δείτε.ή μέσα από το Facebook και twitter

Ο αρθρογράφος είναι ο Tim Leberecht, CMO της NBBJ, με περισσότερα από 15 χρόνια στο χώρο του marketing, με πολλά άρθρα και ομιλίες σε διάφορα συνέδρια.

Ζούμε σε μία εποχή που αν μπορεί μία εταιρεία να εκμεταλλευτεί τα δεδομένα της τότε αποκτάει και ανταγωνιστικό πλεονέκτημα. Σύμφωνα με την Gartner οι επιχειρήσεις που υιοθετούν Big Data τεχνολογίες θα ξεπεράσουν τους ανταγωνιστές τους κατά 20% σε κάθε χρηματοοικονομικό δείκτη. Παρόλ’ αυτά τα νούμερα δεν λένε πάντα την αλήθεια. Αν ποσοτικοποιούμε τα πάντα τότε δεν αφήνουμε πολύ χώρο για τη δημιουργικότητα και την ανθρώπινη έκφραση. Κατ’ επέκταση χάνουμε κάποιες φορές την ουσία και την ποιότητα από τη ζωή μας.

Έπειτα αναφέρονται 6 κατηγορίες όπου τα Big Data ίσως να μην είναι τόσο ευεργετικά όσο παρουσιάζονται.

1) Big Data = Big Brother?

Ζούμε σε μία κοινωνία που όλα πρέπει να μετριούνται στη καθημερινότητά μας. Μετράμε την διάθεσή μας, τις προτιμήσεις μας, τις κοινωνικές επαφές μας, τις ασκήσεις μας , τα πάντα. Μέσα από το κίνητρο να γίνεις καλύτερος από τους «φίλους σου» αυτόματα δίνεις πρόσβαση σε εταιρίες να εκμεταλλεύονται εμπορικά τα προσωπικά σου δεδομένα

2) Big Data is not social.

Υπάρχουν έρευνες που δηλώνουν πως οι κοινωνικές και προσωπικές μας σχέσεις είναι σημαντικοί παράγοντες για την ευτυχία και την ολοκλήρωσή μας. Οι άνθρωποι είναι κοινωνικά όντα που έχουν συναισθήματα και αυτό είναι χαρακτηριστικό γνώρισμα τους. Δυστυχώς όμως λόγω της υπερφόρτωσης που δεχόμαστε από τον ψηφιακό κόσμο πρόσφατες έρευνες έδειξαν πως η εξελικτική ικανότητα της δημιουργίας σχέσεων με συνανθρώπους μειώνεται αισθητά.

3) Big Data creates small worlds.

Η ηθική μας διαμορφώνεται μέσω της εμπάθειας. Όμως σε έναν κόσμο που όλοι ίναι συνδεδεμένοι δυσκολευόμαστε να εξετάσουμε ή να αποδεχτούμε γνώμες,ήθη, αξίες, πιστεύω ή τη κουλτουρα που μπορεί να μην είναι όμοια με τη δική μας.

Με τη βοήθεια της τεχνολογίας έχουμε φτιάχτει μικρόκοσμοι όπου οι μηχανές μας προτείνουν τι να κάνουμε, που να πάμε, τι μας αρέσει με βάση την ιστορικότητα του προφίλ μας. Έτσι οι έξυπνοι αλγόριθμοι δημιουργούν για το καθένα μας μια “Filter Bubble,” όπως την έχει αποκαλέσει η Eli Pariser, όπου μας σερβίουν ακριβώς αυτά που θέλουμε χωρίς να χρειάζεται να ανησυχούμε για το τι άλλο γίνεται πέρα από τη «φούσκα» μας. Έτσι όσοι είναι διαφορετικοί από εμάς σταδιακά γίνονται μη αποδεκτοί και έτσι δημιουργούνται κοινωνικές ανισότητες.

4) Big Data makes us smarter, not wiser.

Ενώ ο κόσμος μας μικραίνει η συνεχής πληροφόρηση τον κάνει πολύ γρήγορο. Οι ειδήσεις και τα νέα που εμφανίζονται αμέσως στο πίνακα ενημέρωσής σου σε εθίζουν στο να ασχολείσαι και να σχολιάζεις το τώρα και να μη μπορείς να απομακρυνθείς και να δεις το τι θα μπορούσε να γίνει μετά.

Τα big data δεν μπορούν να δώσουν το όραμα. Για τις γρήγορες και σημαντικές αποφάσεις  η διαίσθηση χρησιμοποιείται συχνότερα. Οι συγγραφείς Prasad Kaipa και Navi Radjou, στο τελευταίο του βιβλίο, προτρέπουν τους ηγέτες επιχειρηματίες να πάνε από το έξυπνο στο σοφό (from smart to wise) κι έχουν ένα δίκιο. Οι εταιρείες και ηγέτες  που είναι έξυπνοι πετυχαίνουν με βάση τη συνεχή ενημέρωση. Ο έξυπνος είναι γρήγορος ενώ ο σοφός είναι αργός. Οι εταιρείες και ηγέτες  που είναι σοφοί χρειάζονται τον χρόνο τους για να αξιολογήσουν τα πράγματα και τις καταστάσεις. Θέλουν χρόνο για να δουν την ουσία.

5) Big Data is (too) obvious.

«Μπορείς να ελέγξεις ότι μπορείς να μετρήσεις» Πόσο αλήθεια είναι αυτό; Δυστυχώς ο κλάδος της οικονομιας είναι ένα τρανό παράδειγμα που ενώ έχουμε τόσους δείκτες και τόσους ανθρώπους να τους παρακολουθούν ποτέ δεν μπορούμε να είμαστε σίγουροι πως θα εξελιχθούν τα πράγματα. Ίσως θα πρέπει να επικεντρωθούμε και να βελτιστοποιήσουμε αυτά που δεν μετριούνται.

Όπως αναφέρει και ο Roger Martin στο βιβλίο του “opposable minds” οι επιχειρηματίες του 21ου αιώνα θα  μετριόνται με βάση το πόση  πολυπλοκότητα μπορούν να διαχειριστούν και όχι αν μπορούν να την εξαλείψουν.

6) Big Data doesn’t give (or forgive).

Μπορεί τα δεδομένα και τα εργαλεία να δίνουν τη δυνατότητα να προβλέπουν νέα προβλήματα και να βρίσκουν λύσεις σε αυτά αλλά μόνο η ανθρώπινη διαίσθηση και ευφυΐα μπορεί να σκεφτεί νέες επαναστατικές καινοτομίες και ιδέες. Αυτό είναι ένα καθαρά ανθρώπινο χαρακτηριστικό. Επίσης ο άνθρωπος μπορεί να διαχειρίζεται τα συναισθήματα του και να συγχωρεί. Είναι πολύ δύσκολο να εξελιχθείς προσωπικά αλλά και επιχειρηματικά αν δεν μπορείς να συγχωρέσεις.

 

Σίγουρα όλα αυτά μα έβαλαν σε σκέψεις αλλά αυτό που πρέπει να συνειδητοποιήσουμε είναι πως τα data δεν είναι αυτοσκοπός αλλά το μέσο για να φτάσουμε εκεί που θέλουμε. Οπότε καλό είναι μερικές φορές να αποστασιοποιούμαστε και να χαλαρώνουμε για να μπορούμε να αξιολογήσουμε καλύτερα κάποια πράγματα.

Τα Data μπορούν να μας δώσουν την ψευδαίσθηση της αλήθειας αλλά ουσιαστικά αυτό που χρειάζεται μία εταιρεία αλλά και οι άνθρωποι είναι η αυθεντικότητα. Η μικρή αυτή διαφορά της αλήθειας με την αυθεντικότητα είναι που δίνει πραγματικά αξία.