18 Νοεμβρίου 2017

Γιατί το νέο επιχειρηματικό παιχνίδι του Facebook είναι κακή ιδέα

Η ιστορία βρίθει παραδειγμάτων εταιρειών που ξεφεύγουν από τον κύριο τομέα εξειδίκευσής τους και τα κάνουν θάλασσα. H Colgate κάποτε πρόσφερε συνοδευτικά φαγητά, η Coors αποφάσισε να πουλάει εμφιαλωμένο νερό μαζί με τη μπύρα, ενώ η ΕSPN προσπάθησε να πουλήσει ένα κινητό τηλέφωνο.
Είναι πολύ εύκολο να αποδοκιμάζουμε αυτά τα λάθη. Αλλά αν οι κίνδυνοι είναι τόσο προφανείς, γιατί οι επιχειρηματικές επεκτάσεις παρουσιάζουν τόση έξαρση στις τεχνολογικές εταιρείες;

H Amazon, η Google και η Microsoft συχνά επιχειρούν επιτεύγματα έξω από τον τομέα της τεχνογνωσίας τους. Σε αυτή τη λίστα έρχεται να προστεθεί τώρα και το Facebook, το οποίο πρόσφατα ανακοίνωσε πως θα κυκλοφορούσε το Facebook at Work.

Οι τεχνολογικές εταιρείες δε διαφέρουν από άλλες εταιρείες, και έχουν ανομοιόμορφα αποτελέσματα όταν απομακρύνονται από το πεδίο εξειδίκευσής τους. H Amazon είναι γνωστή για την «ακόρεστη επεκτατική της εμμονή», και αυτό μπορεί να τη στοιχειώνει τώρα: To Mashable και άλλοι έχουν ήδη συσχετίσει την επέκταση της Amazon με την πρόσφατη πτώση των μετοχών της εταιρείας. Αντιθέτως, η Αpple περιορίστηκε στο να κάνει λίγα πράγματα πολύ καλά. Λαμβάνοντας υπόψιν τις αστρονομικές τιμές των τιμών των μετοχών της, θα πίστευε κανείς πως οι υπόλοιπες τεχνολογικές εταιρείες θα έπαιρναν παράδειγμα.

Αλλά όχι το Facebook. Το Facebook at Work υπόσχεται μια ριζική αλλαγή για την εταιρεία. Ενώ το να ανταγωνιζόταν το LinkedIn προκειμένου να γίνει το κύριο κοινωνικό δίκτυο με προσανατολισμό την εργασία θα είχε κάποια λογική, το Facebook δεν σχεδιάζει κάτι τέτοιο. Αυτό που θέλει είναι να προσφέρει μια λύση συνεργασίας επιχειρήσεων.

To Facebook at Work θα έμοιαζε σαν μια προσωπική σελίδα στο Facebook, αλλά θα ήταν εντελώς διαχωρισμένο για λόγους ασφαλείας. Θα προσέφερε στους συνάδελφους τη δυνατότητα να συνεδριάζουν διαδικτυακά, να συζητούν για project, και ενδεχομένως να μοιράζονται έγγραφα. Τι θα μπορούσε να πάει στραβά;

Εξετάζοντας την περίπτωση του γιαουρτιού του Cosmopolitan, μπορούμε να δούμε ακριβώς τι. To 1999, το επιτυχημένο γυναικείο περιοδικό αποφάσισε να πουλήσει γιαούρτι. Για το Cosmo, στη νέα αγορά επικρατούσε συνωστισμός, κάτι που ισχύει και για το Facebook. Έτσι ακριβώς όπως τα παντοπωλεία διαθέτουν πληθώρα από μάρκες γιαουρτιών ή ποικιλίες προς πώληση, στην αγορά επιχειρήσεων οι chief information officers μπορούν να διαλέξουν λύσεις συνεργασίας από μια πληθώρα πωλητών, τόσο σε on-premises και ποικιλίες SaaS (software-as-a-service). Το Cosmopolitan ήξερε τις προτιμήσεις των αναγνωστριών του και αγόρασε μεγάλες ποσότητες γιαουρτιού. To Facebook γνωρίζει ότι οι χρήστες του είναι εξοικειωμένοι και απολαμβάνουν να χρησιμοποιούν το interface του. Το επόμενο βήμα φαίνεται προφανές, έτσι;

Ωστόσο, το γιαούρτι Cosmopolitan ήταν μια αποτυχία, και εξαφανίστηκε από τα ράφια μέσα σε 18 μήνες. Αυτό συνέβη γιατί η πίστη ενός καταναλωτή σε μία μάρκα βασίζεται στην τεχνογνωσία της συγκεκριμένης μάρκας. Για τους αναγνώστες του Cosmo, δεν υπάρχει καλύτερη επιλογή για να βρουν συμβουλές makeup ή για δίαιτες,  αλλά οι αναγνώστες ήξεραν ότι αυτό δεν είχε καμία σχέση με την παραγωγή τροφίμων. Οι άνθρωποι δεν είναι τόσο χαζοί ώστε να θεωρούν ότι η ειδίκευση σε έναν τομέα θα συνεπάγεται και της ειδίκευσης σε άλλον.

Eκ πρώτης όψεως, μπορεί να νομίζετε ότι το Facebook δε θα αντιμετωπίσει τέτοιο πρόβλημα. Πρόκειται για ανάπτυξη software σε τελική ανάλυση. Παρόλα αυτά, το ότι το Facebook μπορεί να φτιάξει μια πλατφόρμα που επιτρέπει στους χρήστες να μοιράζονται τα πάντα, δε σημαίνει ότι μπορεί να φτιάξει μια πλατφόρμα που να υποστηρίζει τη συνεργασία στο χώρο εργασίας. Στην πραγματικότητα, αυτό το ιστορικό του Facebook του να μοιράζεσαι τα πάντα, το καθιστά ακατάλληλο για τον κόσμο των επιχειρήσεων στα μάτια των CIO και των αξιωματούχων συστημάτων τεχνολογίας πληροφοριών.

Φαίνεται πως μια ισχυρή μάρκα μπορεί να κάνει μια εταιρεία να πιστεύει ότι είναι παντοδύναμη. Αλλά όπως επιβεβαιώνεται από το ιστορικό των κυκλοφοριών προϊόντων που ναυάγησαν και την αφελή διαφοροποίηση, οι μάρκες δεν είναι πανίσχυρα σύμβολα. Δεν γνωρίζουμε τι επιφυλάσσει το μέλλον για το Facebook at Work, αλλά σίγουρα όταν οι εταιρείες ξεστρατίζουν από τον κλάδο εξειδίκευσής τους, καταλήγουν να είναι ο περίγελος της αγοράς.



Πηγή: venturebeat.com