
12 Νοεμβρίου 2025
Η Έκρηξη της Χρήσης Τεχνητής Νοημοσύνης από Μαθητές

Το άρθρο εξετάζει πώς οι μαθητές στις ΗΠΑ χρησιμοποιούν εργαλεία τεχνητής νοημοσύνης (AI), όπως το ChatGPT και το Google Gemini, για να ολοκληρώνουν τις σχολικές εργασίες τους χωρίς να το γνωρίζουν οι γονείς ή οι καθηγητές τους.
Κεντρικά Σημεία:
- Περίπου 40% των μαθητών γυμνασίου και λυκείου που χρησιμοποιούν AI το κάνουν χωρίς την έγκριση των καθηγητών τους.
- Στους φοιτητές, το ποσοστό ξεπερνά το 50%.
- Το AI χρησιμοποιείται τόσο για έμπνευση όσο και για ολόκληρη τη συγγραφή εργασιών, μαθηματικών ασκήσεων και τεστ.
- Η ανίχνευση της απάτης είναι εξαιρετικά δύσκολη, καθώς τα εργαλεία ανίχνευσης AI έχουν περιορισμένη ακρίβεια.
Η Σκοτεινή Πλευρά της Χρήσης AI στην Εκπαίδευση
Οι μαθητές χρησιμοποιούν AI γιατί:
Τα μαθήματα είναι βαρετά ή δύσκολα.
Θέλουν καλύτερους βαθμούς.
Προcrastinate και ξεμένουν από χρόνο.
Μακροπρόθεσμες επιπτώσεις:
Οι μαθητές μαθαίνουν λιγότερο – μια μαθήτρια παραδέχτηκε ότι, αν και πέρασε όλα τα μαθήματα, «έμαθε λιγότερα από όσα θα μπορούσε».
Το AI διευκολύνει την αποφυγή δύσκολων εργασιών – κάτι που μπορεί να έχει αντίκτυπο και στις πανεπιστημιακές και επαγγελματικές τους δεξιότητες.
Οι εκπαιδευτικοί δυσκολεύονται να ελέγξουν τη χρήση του AI, καθώς πολλές εφαρμογές βοηθούν τους μαθητές να κρύψουν την AI-παραγωγή τους.
Οι Προκλήσεις για τους Εκπαιδευτικούς
Οι εκπαιδευτικοί διαφωνούν για το πώς να αντιμετωπίσουν το AI:
- Ορισμένοι ζητούν αυστηρότερους ελέγχους και απαγορεύσεις.
- Άλλοι προτείνουν την ενσωμάτωσή του στη διδασκαλία και τη δημιουργία εκπαιδευτικών εφαρμογών AI.
- Πολλοί αναγκάζονται να προσαρμόσουν τη διδασκαλία τους για να ελαχιστοποιήσουν τη χρήση του AI, όπως η γραφή εργασιών στο χέρι.
Εργαλεία όπως το Turnitin ανιχνεύουν AI-παραγόμενο περιεχόμενο με 85% ακρίβεια, αλλά έχουν περιορισμούς και πολλές φορές καταγράφουν λάθος αποτελέσματα.
Οι Αντιδράσεις των Εταιρειών AI
Οι δημιουργοί του AI αποφεύγουν να αναλάβουν ευθύνη:
- OpenAI: «Δεν εφεύραμε την αντιγραφή. Όσοι θέλουν να κλέψουν, θα βρουν τρόπο.»
- Google: Εστιάζει στην ανάπτυξη εργαλείων που ενισχύουν τη μάθηση και όχι στην καταπολέμηση της αντιγραφής.
- AI εφαρμογές όπως το Caktus AI διαφημίζονται ανοιχτά ως "εργαλεία για φοιτητές" που αυτοματοποιούν τη συγγραφή εργασιών.
Συμπέρασμα: Μια Νέα Μορφή Εκπαιδευτικής Κρίσης
Η AI αλλάζει ριζικά την εκπαίδευση, αλλά όχι πάντα προς το καλύτερο.
Οι μαθητές κινδυνεύουν να χάσουν σημαντικές δεξιότητες σκέψης και γραφής.
Οι εκπαιδευτικοί αγωνίζονται να αντιμετωπίσουν τη μαζική χρήση AI.
Οι AI εταιρείες επικεντρώνονται περισσότερο στη διάδοση της τεχνολογίας παρά στις συνέπειες της.
Θα πρέπει η εκπαίδευση να προσαρμοστεί στο AI ή να προσπαθήσει να το περιορίσε






