12 Νοεμβρίου 2025

Η Microsoft και η OpenAI φέρνουν την Τεχνητή Νοημοσύνη στην Τάξη

 Περίληψη:

Η OpenAI και η Microsoft ξεκίνησαν πιλοτικά ένα εξειδικευμένο ChatGPT για εκπαιδευτικούς, το οποίο ήδη χρησιμοποιείται από πάνω από 100 δασκάλους και καθηγητές στις ΗΠΑ.
Το εργαλείο δεν περιορίζεται στη βοήθεια με την εργασία των μαθητών, αλλά επικεντρώνεται στον σχεδιασμό μαθημάτων, στην εξατομικευμένη υποστήριξη και στην προσβασιμότητα για μαθητές με διαφορετικές ανάγκες.
Το εγχείρημα, αν και χαιρετίζεται από πολλούς εκπαιδευτικούς, προκαλεί ερωτήματα για τον έλεγχο που ενδέχεται να ασκούν οι μεγάλες τεχνολογικές εταιρείες στο σχολικό περιβάλλον.

 

 Κύρια Σημεία:

  • 100+ εκπαιδευτικοί (νηπιαγωγεία έως πανεπιστήμια) δοκιμάζουν το εργαλείο.
  • Εστίαση σε καθημερινά καθήκοντα διδασκαλίας: δημιουργία prompts, προσαρμογή υλικού, υποστήριξη μαθητών με διαφορετικές ανάγκες.
  • Υποστήριξη Microsoft για ενσωμάτωση σε συσκευές και πλατφόρμες σχολείων.
  • Αλλαγή στάσης δασκάλων: Από την ανησυχία για αντιγραφή, στην αποδοχή του AI ως δημιουργικού συνεργάτη.
  • Αντιπαράθεση εξουσίας: Το ερώτημα πλέον δεν είναι αν το AI αντικαθιστά τον δάσκαλο, αλλά ποιος ελέγχει το περιεχόμενο — ο δάσκαλος ή η πλατφόρμα.

 


 Αναλυτικά:

Η OpenAI και η Microsoft προχωρούν σε έναν από τους πιο πρακτικούς και στοχευμένους τομείς χρήσης της τεχνητής νοημοσύνης: την εκπαίδευση. Μέσω ενός πιλοτικού προγράμματος σε πάνω από 100 σχολεία και πανεπιστήμια στις ΗΠΑ, δοκιμάζουν μια έκδοση του ChatGPT ειδικά προσαρμοσμένη για δασκάλους και καθηγητές.

Αντί να λειτουργεί απλώς ως “βοηθός εργασιών”, η νέα εκδοχή προσφέρει δυνατότητες όπως:

  • Δημιουργία θεμάτων γραφής για διαφορετικές τάξεις.
  • Προσαρμογή ασκήσεων για μαθητές με διαφορετικό επίπεδο γλωσσικής ικανότητας.
  • Ανατροφοδότηση σε εκθέσεις και ασκήσεις.
  • Υποστήριξη για μη αγγλόφωνους μαθητές.

Σύμφωνα με δηλώσεις εκπαιδευτικών, το εργαλείο μπορεί να "τους επιστρέψει τα απογεύματά τους", εξοικονομώντας χρόνο από την προετοιμασία υλικού. Παρ’ όλα αυτά, υπάρχουν επιφυλάξεις σχετικά με την εξάρτηση από δύο τεχνολογικούς κολοσσούς (Microsoft και OpenAI), και για το ποιος τελικά καθορίζει τα εκπαιδευτικά πρότυπα.

Η αλλαγή αντίληψης είναι αξιοσημείωτη: ενώ στην αρχή οι δάσκαλοι ανησυχούσαν για αντιγραφή, πλέον πολλοί βλέπουν το AI ως συνεργάτη, ιδιαίτερα σε σχολεία που είναι υποστελεχωμένα ή χωρίς αρκετά μέσα.

 

 Δείκτης Συναισθήματος (Sentiment):

 Θετικό με προσεκτική αισιοδοξία
Ενώ αναγνωρίζεται η χρησιμότητα και η εξοικονόμηση χρόνου για τους δασκάλους, υπάρχουν ανησυχίες για εξάρτηση από ιδιωτικές πλατφόρμες και απώλεια ελέγχου στον τρόπο διδασκαλίας.